Monday, June 2, 2014

Tur och retur till himmelriket

I torsdags dog jag och kom till himlen. Trodde jag i alla fall när jag, tillsammans med Ivar och Johanne, anlände till Dala-Floda Värdshus för en fyra dagar lång kurs i tvåändsstickning och påsömsbroderi.

Och varför trodde jag att jag var i himlen? Jo, bland annat eftersom det första som mötte en när man kom in i lektionssalen var detta:


Och, som om inte det vore nog, även detta:


Tvåändsstickade ärmar som är typiska till dräkter både från Dala-Floda och Gagnef och några andra näraliggande socknar. (De på bilden med större mönster är från Floda, medan den längst ner till höger i bild är från Gagnef).

Under dessa fyra dagar har vi stickat och stickat och broderat och broderat. Men det är nästan allt runt omkring som varit mest fantastiskt. Förutom kursverksamhet har vi lyssnat på diverse föredrag, bland annat från våra fantastiska kursledare Anna-Karin Jobs Arnberg och Karin Kahnlund. Vi har också gjort alla möjliga utflykter, bland annat till en vadmalsstamp och till Wålstedts Textilverkstad:



Där visades vi runt i hela ullspinneriet och fick följa ullen från sortering, via tvätt och kardning till färdigt garn. En helt fantastisk visning som var något av resans höjdpunkt för min del. Det var ju inte heller helt fel att shoppa härliga Wålstedts-garner efteråt...


Lördagen startade med att vi besökte dräktbytardagen. En och annan pärla i dräktväg fanns det där. Jag och Evelin köpte var sin hätta att ha som minne (troligen från början av 1900-talet), och när vi kom tillbaka på kvällen insåg vi att de nog var broderade av samma brodös.


Lördagen var dessutom självaste buffringsdagen då man vallade boskapen upp till fäbodarna, och samtidigt gick och stickade. Så detta fick vi göra tillsammans med Lill-Karin och hennes häst, ackompanjerade av hennes rövarhistorier...


Väl uppe serverades vi lunch i det fria. Inte helt fel. Inte en enda måltid var helt fel för på Värdshuset serverar man enbart ekologisk superfin mat. Snacka om bortskämd man blev! Blir inte lätt att vänja sig vid vardagsmaten hemmavid nu...


Sista kvällen avslutades med att Anna-Karin tog oss med ner till sjön i den magiska solnedgången och där försökte lära oss kula. Om vi bara lärde oss låta som en ilsken terrier skulle det gå alldeles utmärkt påstod hon. Vi blev väl inga mästare på det, men vackert det var det!


Nu lider jag av fullständig postdalaflodadepression. Tur jag har mina fynd med mig hem som minne. Förutom ovan nämnda hätta köpte jag diverse garner från Wålstedts, mest z-tvinnat, band från Dala-Flodas hemslöjd och även vykort med mallar till påsömsbroderier som de tagit fram. Mycket fiffigt!


Nu vill jag baaara tillbaka. Det kommer faktiskt gå en annan riktigt rolig kurs om bara ett par veckor som förutom tvåändsstickning och påsömsbroderi även innehåller flerfärgsvirkning och lite annat. Och vet ni vad, det finns platser kvar. Jag vill bara fly från livet och åka dit, men tyvärr tillåter varken jobbet eller ekonomin det. Nästa år hoppas jag på istället.

Och vad åstadkom jag då? kanske ni undrar. Det får ni se i ett annat inlägg.

13 comments:

Borgmästaren said...

Gud vilka fina saker. Man blir ju helt galen!

Lars said...

Hej Hedvig! Det var roligt att ses och jag håller med om att det var fantastiska dagar. Väldigt fina hättor som ni köpte.

Eva Hudin said...

Men guuuud, så spännande! Vilka härliga bilder! Jag förstår att du längtar tillbaka - men året går fort, snart är det dags igen.
Eva

Evas Pyssel said...

Du milde vilka alster. Inte undra på att du höll på att dåna. Guldkant på tillvaron minsann. Det kommer fröer till dig på svarta aklejor när det är dags. De är såååå snygga. Har satt upp en post-it lapp vid min dator.
Kram Eva

Siv said...

Förstår att du var i himmelriket! Vilken lycka att få vara med på en sådan "resa".
Och du! Ett år går fort.....

Anonymous said...

Det låter helt underbart och fantastiskt!

Pixi said...

Låter som om det var helt underbart,så roligt för dej att vara med om nåt sånt, kram kram =)

Susilull said...

Vilken fantastisk färgprakt - vilka vackra saker! Förstår att du var i himmelriket!

Anonymous said...

Vad underbart oh färgglatt! Som en tavla, enfröjd för ögat! Mycket intressant!

opmelin said...

Underbart! Jag har delat ut en länk till denna sida till intresserade vänner! Tack Hedvig för att du gjort ett så trevligt jobb!

Asplund said...

Tack för mycket trevligt sällskap - gav toppenhelgen extra krydda!

annasaviga said...

Jag är totalt broderihandikappad, även om jag ständigt när en dröm om att faktiskt lära mig. Och OJ vad sugen och inspirerad jag blev nu.

Manduzana stickar said...

Men åh, vilken magisk helg!