Tuesday, August 6, 2013

Stickstämma 2013, del 1

Nu är jag (tyvärr) hemkommen från den underbara Stickstämman i Undersåker i Jämtland och självklart måste jag visa er lite bilder därifrån...

Vi var fyra stickerskor, som inte kände varandra sedan innan, som hade bestämt oss för att samåka. Allting gick bra tills vi hade fem mil kvar (av typ 60). Då fick vi punka på vänster framhjul! Suck... Ännu mer suck att det var punka även på reservdäcket trots att vi blev erbjudna hjälp av ett gäng israeliska turister. När det visade sig att de inte kunde göra så mycket för att hjälpa oss så övergick vi istället till att dansa ringdans till Hava Nagila i vägrenen. En mycket märklig upplevelse...


Till slut kom vi i alla fall fram till Hållands folkhögskola och jag och Kräftis (som alltid är med mig när jag åker någonstans) installerade oss i vårt rum.


Utsikten var ju inte direkt att klaga på i skymningen...


Dagen efter började med välkomsttal från Sanna och Eva som var stämmans eminenta arrangörer. Här visar även första dagens lärare upp sig. Till vänster Sanna och Eva, sedan Ivar och de två lärare som hade krusevante-kursen som jag inte kommer ihåg namnet på. Till höger har vi tre riktiga kändisar, Elise Duvekot, Nancy Bush och Nancy Marchant.


På eftermiddagen på torsdagen började min första kurs, nämligen den i jämtländska krusevantar. Mycket vackert material hade lärarna med sig, men tyvärr blev kursen något av en besvikelse.


Vi fick inte så mycket historia till livs och mönstren innehöll många fel, vilket innebar att man fick ägna halva kursen åt att räkna om mönstren. Lite trist eftersom det var denna kurs jag sett fram emot mest.

Lite mer historia fick vi dock senare då Jämtlands hemslöjdskonsulent Ingela Fredell höll en föreläsning om Jämtländska vanttraditioner. Många fina exempel på vantar hade hon med sig också.

Detta till trots höll jag humöret på topp då jag, efter att ha repat upp tre gånger, till slut kom igång med mina Hammerdalsvantar. Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man stickar med stickor 1,5!

På kvällen var det marknad i skolans gymnastiksal. Större aktörer som t.ex. Litet Nystan blandades med lokala förmågor, vilket var kul!



Jag skulle hålla mig måttlig tänkte jag. Det gick sådär...


Denna bild tog jag hemma igår och självklart kunde inte Lilleman hålla sig borta så han fick vara med!

Men, nu håller batterierna på att ta slut i datorn så del 2 av rapporteringen från Stickstämman kommer en annan dag...


7 comments:

Unknown said...

Hej Hedvig kul att få lite tillbaka blickar på de vibfick uppleva

Unknown said...

Hej Hedvig kul att få lite tillbaka blickar på de vibfick uppleva

Unknown said...

Hoppsan där kom stavfelsnisse in

Eva said...

Ser härligt ut!
Som du skriver - vilken utsikt! Inspirerande bara den.
Härliga garner kom du hem med också, ljuvliga färger.
Hoppas taxen håller sig på lagom "titt-avstånd" :D
(Minns när mammas nr 2 tuggade sig igenom kanske 2-3 kvadratcentimeter av ett STORT Clara Waever broderi av London.... Tur mamma var duktig.)

Pysselfarmor said...

Taxi taxi calling-kul fast det inte var dans i Åre!!! ha ha ha
/kram Gun-Wivi
http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/

Manduzana stickar said...

Men! Så typiskt att ni fick punka så nära, och att reservhjulet också var trasigt.
Förresten, vilka fina garner du fick med dig hem!

Hanna-Kristine said...

Hej

Du verkar ha haft det väldigt trevligt i mina hemtrakter. Tråkigt att flerfärgsstickningskursen inte var så bra som du hade hoppats på.

Lärarna som du inte hade namnet på är Lena Persson och Doris Oskarsson.

Hoppas att du blev rejält inspirerad nu när hösten är på antågande och det blir stickningstid igen.

/Hanna-Kristine