Saturday, March 10, 2012

Broderikafé

Sjalhistorien går vidare. Den var för stor till och med för mammas köksbord och dessutom för stor för mina blockningsplattor. Suck... Nu ska mamma köpa sig egna i veckan så då kan vi lägga ihop hennes och mina på hennes vardagsrumsgolv. Ska tänka mig för innan jag stickar en sjal i storlek large igen...

I övrigt kom jag på att det var länge sedan jag rapporterade fån broderikaféet, så här kommer några exempel ifrån torsdagens kafé:



Elin påbörjade ett intressant projekt där hon ska sy en dyna av många små lappar, med yttepytte broderimotiv på varje lapp. Nedan en av lapparna:




Vidare skulle jag behöva er hjälp. Jag håller ju på med slutspurten av lövetbroderiet just nu. Nedan finns två förslag på ros. Vilket tycker ni är bäst?



Det som skiljer är att det är ljusare rosa och ljusare röd i den högra rosen. Den orangea färgen är densamma i båda. Hjälp mig! Det börjar bli bråttom och jag måste bestämma mig väldigt snart! Gah!

Tur att älsk har sportdag idag, för det innebär broderi- och stickdag för mig...




18 comments:

Eva Hudin said...

Jag kan inte hjälpa dig, båda är fina, men jag gillar rosor med starka färger. Att sticka med lyfta maskor är inte alls svårt, Hedvig. Jag har stickat hålkrus i omgångar och det är också att sticka med lyfta maskor. Det blir så fina mönster trots att man bara har en tråd med sig. Det måste du prova!

Marias garnhändelser said...

Jag gillar båda men tror mest på den högra med mest kontrast i...man kommer ju se löven på avstånd.
Lycka till!

Rosenvante said...

Den vänstra, för att färgerna ligger lite närmare varandra.
Jag köpte faktiskt två pack till att blocka och det var nog tur det, men man kan ju bygga dem lite hur man vill och det är ju tur. Skön att du har snäll mamma som kan ställa upp.
Lycka till nu.

Manduzana stickar said...

Jag gillar den högra rosen bäst!

Tyg och otyg said...

Jag röstar också på den högra, det var snyggare med lite mer kontrast mellan färgerna tycker jag!

Anelma handarbetar said...

Båda är fina , men jag håller på den högra.

Kram Birgit

sofia said...

Vänster! Varmare.

Anonymous said...

Jag tycker att den högra är finast. Lite mer stuns i den!
Loulou

disa said...

Jag röstar för den högra med mer ljusrosa! =)

Sanna said...

Hmm jag röstar för den högra =)

SV: Skoj att du gillade mina trasmatte grytlappar.. <3

Kraaaaam
Sanna

Nettan said...

Åh, svårt... de är jätte fina båda, men den högra om den ska synas bra på lite håll. Lite mer kontrast i den. Kram o härlig hantverkssöndag på dig ♥

Anonymous said...

Det var svårt, men jag röstar på den högra.
Tack för att man fick va med på din blogg!
Elisabeth

Evas Pyssel said...

Spontant och snabbt.....den högra. Men börjar jag kolla närmare kan jag bli velig, men jag stannar ändå för den högra. Kram Eva

Maj-Britt said...

Högra, mera liv i den

Pysselfarmor said...

Berättar sedan varför jag inte var i torsdags......och att sticka med lyfta maskor kan jag visa dig
;-)

Manduzana stickar said...

Svar: Monkey socks'en var inte alls svåra. Ett enkelt och bra mönster som man lär sig fort :)

4U2 said...

Högra gillar jag bäst från min dator men egentligen kommer det att se (ses, synas) bättre om du tar vänstra. Om man kissar med ögonen ser man hur fint färgerna går in i varandra på just vänstra och de flesta kommer väl att se ditt löv en bit ifrån eller?
Kram

Tina said...

Tack! Svart är en färg som passar till allt, ju. Ändå stickar man i allt annat än svart. Jag är supernöjd att äntligen ha fått till den.
Ska bli kul att få se din jättesjal... ser ut att vara en sjal i min smak.