Friday, November 19, 2010

Gör om - gör rätt

Tänkte jag skulle uppdatera er lite anågende mitt överambitiösa halsduksprojekt. Jag hade stickat nästan hela ansiktet färdigt när jag insåg att det här blir ju inte bra. Det såg ut som ett negativ och man såg knappt vem det skulle föreställa (från början stickade jag ju med vitt mot svart bakgrund). Så, gör om gör rätt:

Halsduk to be

Det var bara att repa upp hela skiten och börja om, nu med vit bakgrund och svart motiv, och nu har jag hunnit sticka färdigt ansiktet i alla fall. Nu är det bara resten av halsduken med text och så, fast det är ju lite mindre pilligt. Men ska jag hålla på så här kommer jag aldrig hinna! Skärpning!

11 comments:

Anita Tørmoen said...

Dette blir helt imponerende spør du meg! Det må være vanskelig å følge det mønsteret. Synd at du måtte rekke opp først, men det er jo viktig å bli fornøyd også:)

Pixi said...

Nästan synd att ha det som halsduk..o vilken tid det tar..ojoj och så ska du göra ,vad det 5 st till? ,hehe..Jag hade ramat in dem istället..det blir ju hiskeligt snyggt!! Du är verkligen duktig..kraaaam =)

Anta said...

Vad snyggt det blir känn dej riktigt stolt super duktig.
Lovar att höra av mej om det blir valpar i vår.
Ha en mysig helg sticka inte så du får träningsvärk:-))
Kram Anta

Fiff said...

Det ÄR verkligen överambitiöst! Skulle aldrig palla det själv ;-). heja dig!

Evas Pyssel said...

Men usch och repa upp, men jag är likadan. Inte nöjd = repa upp ! Vilket tålamod du har med det mönstret !! Ha en skön helg !!!Kram Eva

SUADDA said...

Sååå jättebra det blir! Helt otroligt vad duktig du är! =) ....och vilket TÅLAMOD du har som dessutom repar upp när du inte tycker det blir bra! =)
Hoppas det går bättre med de övriga halsdukarna. Håller tummarna hårt för att du skall hinna ;)
Och lyckliga dem som får dina halsdukar!!!!

Nettan said...

Den där halsduken är så cool att det inte är klokt! Vilket jobb! Lyckliga bärare av halsduk så småningom... =)

Tack för dina snälla kommentarer hos mig!
Kransen var faktiskt inte svår att göra; kursledaren hade klippt till lagom stora bitar av gran, tall etc och sen var det ståltråd och noggrannhet som gjorde susen. "Knyta fast" ståltråden runt en färdig halmring, sen lägga några kvistar på första varvet runt halmringen, lägga över tråd, fortsätta med mer kvistar på första varvet runt, tråd över osv tills ett helt varv runt kransen var klart. Sen ett extra varv med ståltråden, hårt, över alla kvistar. Sen nästa varv, då kvistarna läggs omlott över första varvet så tråden döljs och det blir tätt och fint. Sen fortsätta hela kransen runt och avsluta med att vira ståltråden flera varv hårt runt kransen och sen "knyta hårt" igen med tråden. I samband med det gjorde vi då en ögla att hänga kransen i, en stor rosett döljer sen de där extra ståltrådsvarven. Sen dekorationer på pinne som sticks ner i kransen, eller märlor tillverkade av kraftig ståltråd som håller fast det som inte hade egna pinnar.
Om det blir lite ojämnt eller något hål nånstans eller för mycket kvistar inuti kransen gör inget. Man trimmar med sekatör alt sticker dit någon kvist eller dekoration extra där det behövs efteråt. Och dessutom gör det ju inget att det syns att den inte är maskingjord tycker jag... =D
Långt inlägg = pratsjuk bloggläsare. Sorry! =)
Ha en härlig måndag! Kram ♥

4U2 said...

Måste bara säga att du är jätte duktig. Den blir väldigt fin.

Sjömans-Elin said...

Coooooolt!!!! :P

Skarvtjärns Greta said...

Oj så kul att hitta dig. Jag fann dig på stickcafé on-line

Eva Hudin said...

Jag associerar direkt till Wille DeVille när jag ser halsduken.

http://www.youtube.com/watch?v=ioxeqbQCvMo